
 



2 
 

SADRŢAJ: 

 
 
          
I  SLOBODA IZRAŢAVANJA ........................................................................... 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA......................... 9 
 
 
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ............................ 15 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŢAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA . 15 
 
REGULATORNA TELA .......................................................................................... 15 
 
DRŢAVNI ORGANI ............................................................................................... 16 
 
KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ............................................................................. 18 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE .......................................................................... 19 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ........................................................................... 21 
 
 
VII ZAKLJUČAK ............................................................................................... 21 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 
 

I  SLOBODA IZRAŢAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Nepoznati počinioci porazbijali su u noći izmeĎu 10. i 11. decembra stakla na ulaznim 

vratima u zgradu u novosadskom naselju Liman, u kojoj ţivi urednik crne hronike dnevnog 

„Nacionalnog graĎanskog“ lista i dopisnik lista „Alo“ iz Novog Sada, Nikola Travica. Policija je, 

iako odmah pozvana, na uviĎaj stigla tek sat vremena nakon incidenta. Travica kaţe da ne zna 

da li napad ima veze sa njegovim novinarskim radom, a mediji su u policiji nezvanično saznali 

da je zvonjeno i na interfone drugih stanara, ali niko nije otvorio vrata. Nezavisno društvo 

novinara Vojvodine zatraţilo je od nadleţnih drţavnih organa da pronaĎu počinioce napada na 

zgradu u kojoj ţivi novinar Nikola Travica. „Ţelimo da otklonimo svaku sumnju da je noćašnji 

incident povezan sa Travičinim novinarskim radom i zbog toga zahtevamo od nadleţnih da 

rasvetle pozadinu ovog slučaja“, navodi se u saopštenju Nezavisnog društva novinara Vojvodine. 

 

U situaciji u kojoj brojni napadi na novinare ostaju nerazjašnjeni, nasilni akti kao ovaj u Novom 

Sadu, čak i ako proĎu bez ozbiljnijih posledica, izazivaju dodatnu uznemirenost medijskih 

profesionalaca. I pod pretpostavkom da sam Travica nije morao nuţno biti meta ovog napada, 

spora reakcija policije pri činjenici da ih o napadu obaveštava lice za koje bi morali znati da, kao 

urednik crne hronike, potencijalno moţe biti ugroţen zbog tekstova koje piše ili koje objavljuje 

list koji ureĎuje, dodatno zabrinjava. U navedenom smislu, saopštenje Nezavisnog društva 

novinara Vojvodine svakako je opravdano, a otklanjanje svake sumnje da je incident povezan sa 

nečijim novinarskim radom je i u ovom, kao i u svakom drugom slučaju gde bi bilo čiji 

novinarski rad mogao biti uzrok napada, zapravo preduslov kreiranja jednog povoljnijeg 

okruţenja za medijski rad, bez autocenzure i straha za ličnu bezbednost. 

 

1.2. Novinar i dugogodišnji aktivista Helsinškog odbora za ljudska prava u Srbiji, Branko 

Ţivković, napadnut je u Beogradu,  uveče 16. decembra 2010. godine, kada je izveo psa u šetnju. 

Nepoznata osoba mu je tom prilikom ozbiljno ozledila glavu. Ţivković je u Urgentnom centru 

nakon pregleda dobio zaštitu protiv tetanusa, kao i savet da miruje nedelju dana. Kao posledicu 



4 
 

povrede ima amneziju, tako da se uopšte ne seća kako je došlo do incidenta. Ţivković, koji 

izmeĎu ostalog odrţava i internet portal Helsinškog odbora za ljudska prava u Srbiji, pre samo 

mesec dana, takoĎe je bio izloţen pokušaju fizičkog napada, koji je uspeo da izbegne, i ozbiljnim 

pretnjama praćenim teškim uvredama. Taj slučaj prijavljen je MUPu koji je priveo napadača i 

podneo prijavu nadleţnom tuţilaštvu. Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji, u svom 

saopštenju, napade na Ţivkovića doveo je u vezu sa njegovim kritičkim izveštavanjem o situaciji 

u Sandţaku. 

 

Izmenama Krivičnog zakonika iz 2009. godine, predviĎene su stroţe sankcije, i to kazna zatvora 

u trajanju od jedne do osam godina, za ugroţavanje sigurnosti lica koja obavljaju poslove od 

javnog značaja u oblasti informisanja u vezi sa poslovima koje obavljaju. U odnosu na raniji 

pokušaj napada na Ţivkovića, praćen pretnjama prebijanjem i ubistvom, mediji jesu preneli da 

je napadač priveden i da je policija podnela prijavu nadleţnom tuţilaštvu, ali ne i za šta se 

napadač u prijavi tereti. Ukoliko bi se ispostavilo da su pretnje upućene Ţivkoviću zaista u vezi 

sa njegovim novinarskim radom, odnosno kako Krivični zakonik to definiše – u vezi sa 

poslovima od javnog značaja u oblasti informisanja, napadač bi mogao odgovarati za 

kvalifikovani slučaj ugroţavanja sigurnosti shodno citiranim izmenama Krivičnog zakonika iz 

2009. godine. Što se drugog napada tiče, u sličnim slučajevima, kada bi napadač ili napadači bili 

otkriveni, odgovarali su za nasilničko ponašanje. Za kvalifikovani oblik nasilničkog ponašanja, 

ako je pri izvršenju nanesena laka telesna povreda ili je došlo do teškog poniţavanja, Krivični 

zakonik predviĎa mogućnost izricanja zatvorske kazne u trajanju od šest meseci do pet godina. 

Podsećamo, meĎutim, da su u praksi u sličnim slučajevima, srpski sudovi po pravilu ublaţavali 

kazne i ispod zakonskog minimuma. 

 

1.3. Dnevni list „Pravda“, u broju od 26. decembra, preneo je da je njihov dopisnik iz 

Poţarevca, Momčilo Veljković, napadnut dok je od predsednika Gradskog odbora Demokratske 

stranke u Poţarevcu uzimao izjavu o izborima na lokalne funkcije u ovoj stranci. Veljković je 

izjavio da je u kafiću „Šansa“ video gradonačelnika, Miodraga Milosavljevića i od njega zatraţio 

izjavu o stranačkim izborima. Milosavljević ga je pozvao na sprat kafića, gde su bili i drugi 

lokalni rukovodioci DS-a. Dok je uzimao izjavu od predsednika Gradskog odbora i narodnog 

poslanika, Ţarka Pivca, Veljkovića je, što je po „Pravdi“ konstatovano i u sluţbenoj belešci koju 

je sačinila policija, vlasnik kafića, Zoran Petrović, uhvatio za revere jakne i uz niz uvreda i pretnji 

izgurao iz lokala. „Pravda“ tvrdi da su svedoci dogaĎaja bili: gradonačelnik Poţarevca, Miodrag 

Milosavljević; načelnik Braničevskog okruga, Goran S. Petrović; narodni poslanik, Ţarko Pivac i 

direktor „Vodovoda“ u Poţarevcu, Nenad Ratić. Portparol Policijske uprave Poţarevac, Jasmina 



5 
 

Tišma, potvrdila je da je policija saslušala Zorana Petrovića, te da će nakon što izjave budu uzete 

i od ostalih svedoka, izveštaj proslediti nadleţnom tuţilaštvu na odlučivanje. 

 

Ne ulazeći u spekulacije o tome da li će tuţilaštvo iz izveštaja Policijske uprave Poţarevca 

zaključiti da postoji osnovana sumnja da je u konkretnom slučaju izvršeno krivično delo za koje 

se goni po sluţbenoj duţnosti, te shodno tome i podići optuţni akt, ovaj primer slikovito opisuje 

uslove u kojima novinari, posebno u unutrašnjosti, ţive i rade. Činjenica da Momčilo Veljković 

biva izbačen iz lokala u Poţarevcu, na očigled i bez ustručavanja nasilnika, makar on bio i 

vlasnik tog istog lokala, od visokih lokalnih i drţavnih funkcionera, gradonačelnika, načelnika 

okruga i narodnog poslanika koji svemu tome svedoče, te čemu se, makar sudeći po vesti kako 

su je mediji preneli, ne suprotstavljaju, i to upravo dok uzima izjavu o stvari o kojoj javnost ima 

interes da zna, što izbori unutar stranke koja participira na vlasti kako na nacionalnom nivou, 

tako i na lokalnom, u samom Poţarevcu, svakako jesu, svedočanstvo je nepovoljnog okruţenja u 

kome je i bezbednost novinara i funkcionisanje medija ozbiljno dovedeno u pitanje. Sam Zakon 

o javnom informisanju, u odnosu na opisani incident, više je nego jasan. On naime propisuje da 

niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja, izmeĎu ostalog 

naročito ne ni zloupotrebom privatnih ovlašćenja ili prava, kao ni bilo kojim drugim načinom 

podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Zakon takoĎe propisuje da 

niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni 

uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1.  Viši sud u Beogradu doneo je prvostepenu odluku po tuţbi pevačice Svetlane Cece 

Raţnatović i njene dece Veljka i Anastasije protiv dnevnog lista „Press“ i Dragana Vučićevića, 

odgovornog urednika lista u spornom periodu, kojom je tuţenima naloţeno da im isplate dva 

miliona dinara zbog „pretrpljenih psihičkih bolova, povrede časti i ugleda“. Advokati „Press“-a 

najavili su da će se ţaliti na ovakvu presudu i da smatraju da visina odštete nije u skladu sa 

sudskom praksom. Podsetimo, „Press“ je tuţen zbog prenetih delova intervjua bivšeg ministra 

policije, Radmila Bogdanovića, koji je prethodno objavio nedeljnik „NIN“, a u kome je on 

govorio i o ubistvu Cecinog supruga, Ţeljka Raţnatovića Arkana. „NIN“ je, naime, 18. marta 

2010. godine objavio intervju bivšeg ministra policije, koji je odgovarajući na pitanje kako danas 

gleda na Arkanovo ubistvo, izjavio: „Mnoge su mi tu stvari bile čudne još od prvog dana i 

policajcima sam rekao, ‘poĎite vi i ispitajte zašto je Ceca sa sestrom otišla u butik, a on (Arkan) 



6 
 

ostao tu, ispred recepcije „Interkontinentala“ da je čeka’“. Već narednog dana „Press“ je preneo 

ovu izjavu sa redakcijskim naslovom „Sumnjiči Cecu za ubistvo Arkana“. Bogdanović je, po 

objavljivanju intervjua u NIN-u, demantovao da je to rekao. Tuţbom o kojoj su mediji naširoko 

pisali, traţeno je nezapamćenih 30 miliona dinara odštete.  

 

Izveštavajući još u aprilu 2010. godine o podnošenju ove tuţbe ukazali smo na nekoliko stvari. 

Prvo, apsolutno je nesporno da neprimereno visoki odštetni zahtevi, čak i pre nego što bi bili 

usvojeni, mogu uticati na pojavu autocenzure, koja je kao takva pogubna za ostvarivanje prava 

na slobodu izraţavanja. Drugo, takoĎe je nesporno da je shodno vaţećim srpskim propisima, 

Svetlana Raţnatović u konkretnom slučaju imala pravo da izabere da li će tuţiti onoga ko je dao 

spornu izjavu, onoga ko je tu izjavu inicijalno objavio, koga trećeg ko je istu izjavu kasnije 

preneo ili sve njih zajedno. TakoĎe smo ukazali da stavovi i praksa srpskih sudova po pitanju 

naknada nematerijalne štete, ni na koji način ne ohrabruju ovako visoke naknade, te da u praksi 

nije zabeleţeno da je ikada usvojen ni pribliţno ovako visok zahtev za naknadu. Činjenica je, 

meĎutim, da je tuţbeni zahtev čak i ovako kako je prvostepenom presudom usvojen, u petnaest 

puta manjem iznosu nego što je traţen, i dalje znatno viši od onoga na šta su nas sudovi u Srbiji 

navikli. Ovo tim pre što po Zakonu o javnom informisanju odgovorni urednik i osnivač, odnosno 

izdavač javnog glasila odgovaraju samo ako su pre objavljivanja s paţnjom primerenom 

okolnostima mogli utvrditi neistinitost ili nepotpunost informacije. Zakon o javnom 

informisanju u članu koji definiše pojam novinarske paţnje, izričito predviĎa da duţna 

novinarska paţnja podrazumeva i da se informacija, ukoliko se prenosi iz drugog javnog glasila, 

prenosi uz navoĎenje glasila iz kojeg je informacija preneta. Budući da obrazloţenje presude nije 

objavljeno, teško je suditi čime se sud rukovodio kada je opredelio iznos naknade štete na dva 

miliona dinara. U konkretnom slučaju moralo bi biti nesporno da je izjava, makar kasnije bila i 

demantovana, verno preneta iz uglednog informativno političkog nedeljnika, koji pri tome za 

njeno inicijalno objavljivanje nikada nije bio tuţen. Ono što je nesporno jeste da ovakva odluka, 

makar i nepravnosnaţna, moţe uticati na dalje jačanje autocenzure, čak i u odnosu na 

prenošenje već objavljenih informacija, i to informacija čiji su izvori inače sami po sebi 

respektabilni. 

 

2.2.  Presudom Vrhovnog kasacionog suda Srbije, grad Poţarevac, lokalno Novinsko 

izdavačko preduzeće „Reč naroda“, kao i njegov bivši direktor, Ilija Dimitrijević i urednik Siniša 

Ristić, obavezani su da Momčilu Veljkoviću solidarno isplate naknadu štete u iznosu od 100.000 

dinara, zbog povreda ugleda i časti i naneti duševni bol, prenosi dnevni list Danas. Radi se o 

istom Momčilu Veljkoviću koji se, kao dopisnik „Pravde“ iz Poţarevca, pominje u delu ovog 



7 
 

izveštaja koji se bavi pretnjama i pritiscima, a povodom slučaja u kome je napadnut prilikom 

uzimanja izjava od funkcionera Demokratske stranke u tom gradu. Konkretna presuda odnosi se 

na parnicu koju je Veljković od 2007. godine vodio protiv čelnika lokalnog nedeljnika „Reč 

naroda“ i opštine Poţarevac, kao njegovog osnivača, zbog serije napisa koji su u ovom nedeljniku 

objavljivani u julu 2007. godine, u kojima je njegov glavni i odgovorni urednik, Ilija Dimitrijević, 

oklevetao Momčila Veljkovića, kao koordinatora poţarevačkog „Otpora“ i njegovog brata, 

pokojnog novinara Mileta Veljkovića. Ranijim presudama u ovoj stvari, koje je Vrhovni 

kasacioni sud sada poništio, tuţeni su osloboĎeni odgovornosti, dok je Veljković bio obavezan da 

tuţenima plati parnične troškove u iznosu od 450.000 dinara.  

 

Ono što ovaj predmet čini specifičnim jeste činjenica da je pre donošenja sada poništenih 

presuda, sud u krivičnom postupku osudio Dimitrijevića za klevetu i kaznio ga sa 20.000 dinara, 

a da su sudovi u parnici za naknadu štete stali na stanovište da je samom krivičnom presudom 

Veljković već dobio satisfakciju. Naime, Zakon o obligacionim odnosima koji sadrţi opšta pravila 

za naknadu štete, stoji na stanovištu da se novčana naknada moţe dosuditi za pretrpljene 

duševne bolove zbog povrede ugleda, časti ili prava ličnosti, ako sud naĎe da okolnosti slučaja, a 

naročito jačina bolova i njihovo trajanje to opravdavaju. TakoĎe, Zakon izričito predviĎa da u 

slučaju povreda prava ličnosti sud moţe narediti, na trošak štetnika, objavljivanje presude, 

odnosno ispravke, ili narediti da štetnik povuče izjavu kojom je povreda učinjena, ili što drugo 

čime se moţe ostvariti svrha koja se postiţe naknadom. Naţalost, u našoj sudskoj praksi ovakve 

presude su retke i sudovi se po pravilu opredeljuju za dosuĎivanje novčane naknade 

nematerijalne štete. U tom smislu, odluka kojom je bilo konstatovano da je oštećeni samom 

krivičnom presudom izrečenom štetniku već dobio satisfakciju, bila je svojevrstan izuzetak. Još 

jedna stvar koja ovaj primer čini specifičnim je i okolnost da je za razliku od većine slučajeva u 

kojima novinari po pravilu bolje prolaze u krivičnim postupcima za klevetu, nego u parničnim za 

naknadu štete, ovde urednik vrlo brzo krivično osuĎen, dok je odluku kojom je obavezan na 

naknadu štete doneo tek Vrhovni kasacioni sud.  

 

2.3. Direktor RTV Vranje, Zoran Veličković, podneo je krivičnu prijavu Opštinskom 

tuţilaštvu protiv poverenika NUNS-a za Pčinjski okrug, Radomana Irića. Prijava se odnosi na 

saopštenje koje je Irić, u svojstvu poverenika Nezavisnog udruţenja novinara Srbije, uputio 

javnosti povodom Veličkovićeve zabrane emitovanja filma o 5. oktobru 2000. godine, te kojim je 

tridesetak novinara pruţilo podršku glavnoj i odgovornoj urednici RTV Vranja, Ljubici 

Zdravković Dţonov. Mediji su preneli da je policija u Vranju kontaktirala više potpisnika 

saopštenja podrške urednici, proveravajući autentičnost potpisa ispod njihovog imena. 



8 
 

Podsetimo, 5. oktobra 2010. godine, Veličković je samoinicijatovno, mimo olašćenja i 

saglasnosti glavne i odgovorne urednice, sa programa RTV Vranje skinuo dokumentarni film o 

5. oktobru autora Predraga Bambića. Dţonov je tom prilikom o incidentu obavestila lokalnu 

samoupravu i Nezavisno udruţenje novinara Srbije. „Za program koji se emituje na RTV Vranje 

ja odgovaram i traţim da se poštuju pravila. Iako sam Bambićev film dan ranije stavila u 

programsku šemu za emitovanje 5. oktobra u 21.00 čas, film nije emitovan na intervenciju 

direktora“, kazala je Dţonov i objasnila da je korišćena tuĎa, a ne autentična produkcija, jer 

televizija Vranje nema sačuvan nijedan kadar dogadjaja od 5. oktobra 2000. u Vranju. 

Veličković je pak izjavio da je „dokumentarni film o 5. oktobru skinut sa programa, jer se RTV 

Vranje kao regionalni medij u programskoj šemi oslanja isključivo na sopstvenu produkciju, a 

da je o dogaĎajima od 5. oktobra bilo reči u informativnim emisijama.“ Tuţba koja je sada 

podneta protiv poverenika NUNS-a za Pčinjski okrug, ponovo podseća na nesrećnu sudbinu 

lokalnih javnih medija i prelamanja lokalnih političkih sukoba na njihove upravljačke i 

ureĎivačke strukture. U konkretnom slučaju u Vranju, direktor Zoran Veličković je, kako su 

mediji preneli, kadar Socijalističke partije Srbije, a urednica Ljubica Zdravković Dţonov 

Demokratske stranke. Dve stranke sada u koaliciji, bile su na različitim stranama 5. oktobra 

2000. godine. Ono što je takoĎe indikativno u ovom slučaju je i mera u kojoj politički 

postavljene upravljačke strukture lokalnih javnih medija zapravo slabo poznaju pravni okvir u 

kome funkcionišu. Tako npr. Zdravković skidanje emisije nezavisne produkcije sa programa 

pravda tvrdnjom da se RTV Vranje u programskoj šemi oslanja isključivo na sopstvenu 

produkciju, što je u suprotnosti sa odredbom Zakona o radiodifuziji koji javne medije čak 

obavezuje da otvore prostor u programu za nezavisne produkcije, propisujući čak i odgovarajuće 

kvote u tom smislu. 

 

2.4.  Viši sud u Zrenjaninu odbacio je tuţbu Zrenjaninca Duška Markovića, koju je, ovaj 

nezaposleni instalater za grejanje i klimatizaciju i uzgajivač pasa patuljaste rase, podneo protiv 

lista „Zrenjanin“ i njegovog direktora i glavnog urednika, Dalibora Bubnjevića, preneo je 

„Dnevnik“ u broju od 17. decembra. Marković je traţio da mu se isplati 300.000 dinara na ime 

naknade nematerijalne štete za duševne bolove izazvane tekstom „Predrag Štiklica usmrćen 

hicima iz pištolja“, objavljenim u regionalnom nedeljniku 19. februara. On je tuţbom tvrdio da je 

neistinit navod iz teksta da je obračunu u kojem je Štiklica nastradao, a Marković sam ranjen, 

prethodio sukob izmeĎu Gorana Dragića i grupe kojoj je, sem pokojnog Štiklice, pripadao i 

tuţitelj.  

 



9 
 

Podsetimo, u svom izveštaju za oktobar 2010. godine, zabeleţili smo odluku Apelacionog suda u 

Novom Sadu kojom je potvrĎena prvostepena presuda Višeg suda u Zrenjaninu kojom su NIP 

„Zrenjanin“, kao izdavač regionalnog nedeljnika „Zrenjanin“, i odgovorni urednik nedeljnika, 

Dalibor Bubnjević, obavezani da, na ime naknade nematerijalne štete za pretrpljene duševne 

bolove zbog povrede prava ličnosti, plate 300.000 dinara i sudske troškove supruzi i deci 

pokojnog Predraga Štiklice iz Zrenjanina. Supruga i deca pokojnika tuţili su nedeljnik povodom 

dela istog teksta od 19. februara, u kome se navodi da je nasilna smrt njihovog supruga i oca 

nastavak obračuna grupa koje reketiraju taksiste u Zrenjaninu. U meĎuvremenu, Viši sud u 

Zrenjaninu je u prvostepenoj presudi protiv Zrenjaninca ĐorĎa Blaţića, osuĎenog na 35 godina 

zatvora zbog Štikličinog ubistva, potvrdio navode iz spornog teksta u listu „Zrenjanin“. U tom 

postupku, kako navodi „Dnevnik“, utvrĎeno je da je Goran Dragić pred svojom kućom potegao 

pištolj na Nenada Velisavljeva, Duška Markovića, Dragana Zdravkovića i Predraga Štiklicu. 

Nešto kasnije, Dragić se našao s ĐorĎem Blaţićem i rekao mu da mu je pomenuta četvorka 

pretila da će ga ubiti. Blaţić, koji je odranije bio u svaĎi s Draganom Zdravkovićem, odvezao se u 

blizinu Štikličine kuće, a kada je tu naišao automobil u kojem su bili Zdravković, Marković i 

Štiklica, ispalio je na njih više hitaca, od koji je jedan ranio Markovića, a drugi Štiklicu ubio na 

licu mesta.  

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĎena je jednim delom i kroz odeljak 

o slobodi izraţavanja.  

 

1.2. Odluka Ustavnog suda od 22. jula, kojom je utvrĎeno da je veći deo odredbi Zakona o 

izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju usvojenog 31. avgusta 2009. godine 

nesaglasan sa Ustavom i potvrĎenim meĎunarodnim ugovorima, objavljena je napokon u 

„Sluţbenom glasniku Republike Srbije“, br. 89/2010 koji nosi datum 29. novembra 2010. 

godine, a koji je do svojih čitalaca većinom došao tek u decembru. Šta je zapravo ocenjeno kao 

neustavno, a šta ne, u Zakonu o javnom informisanju odlukom od 22. jula? Dakle: 



10 
 

 neustavna je prva rečenica člana 14. stav 1. Zakona, u kojoj je pisalo da „javno glasilo 

moţe osnovati domaće pravno lice (osnivač javnog glasila).“ Ustavni sud našao je da je ovakva 

odredba nesaglasna, pre svega, odredbi člana 50. stav 1. Ustava kojom je, izmeĎu ostalog, 

utvrĎeno da je svako (a ne samo domaća pravna lica) slobodan da osniva novine i druga sredstva 

javnog obaveštavanja; 

 neustavni su stavovi 5, 6. i 7. člana 14a, odnosno u njima sadrţane norme procesnog 

karaktera, kojima se propisuje da je, u slučaju povrede zabrane osnivanje javnog glasila pod 

istim ili sličnim imenom sa javnim glasilom koje je prestalo brisanjem iz Registra javnih glasila 

ili na drugi način, odnosno koje je prestalo da se štampa ili izdaje, kao i u slučaju izdavanja 

javnog glasila koje nije upisano u Registar javnih glasila, nadleţni javni tuţilac duţan da bez 

odlaganja pokrene postupak za privredni prestup pred nadleţnim sudom i zatraţi izricanje mere 

privremene obustave delatnosti izdavanja javnog glasila (stav 5), da će sud u roku od 12 sati od 

podnošenja predloga javnog tuţioca, u skladu sa zakonom, izreći osnivaču meru privremene 

obustave delatnosti izdavanja javnog glasila do pravosnaţnog okončanja postupka (član 6) i da 

se u postupku za izricanje mere privremene obustave delatnosti izdavanja javnog glasila shodno 

primenjuju odredbe člana 24. Zakona o javnom informisanju (stav 7). Ustavni sud našao je da se 

citiranim normama narušava ustavno načelo jedinstva pravnog poretka, koje nalaţe da osnovni 

principi i pravni instituti predviĎeni zakonima kojima se na sistemski način ureĎuje jedna oblast 

društvenih odnosa budu ispoštovani i u posebnim zakonima (što ovde nije slučaj u odnosu na 

Zakon o privrednim prestupima), a posebno u oblasti kaznenog zakonodavstva, imajući u vidu 

da ureĎivanje pojedinih instituta kaznenog prava različito od načina na koji su oni ureĎeni 

sistemskim zakonom, moţe ozbiljno da ugrozi ostvarivanje načela jednakosti svih pred Ustavom 

i zakonom iz člana 21. stav 1. Ustava i da dovede do diskriminacije. Ustavni sud takoĎe je našao 

da su citirane odredbe nesaglasne članu 4. st. 2. i 4. Ustava koji utvrĎuju da ureĎenje vlasti 

počiva na podeli vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudsku, a da je sudska vlast nezavisna; članu 

142. stav 2. Ustava, kojim je, izmeĎu ostalog, utvrĎeno da su sudovi samostalni i nezavisni u 

svom radu; kao i članu 156. stav 1. Ustava, saglasno kome je javno tuţilaštvo samostalni drţavni 

organ; 

 neustavni su članovi 92a i 92b kojim su propisani odreĎeni privredni prestupi, kao i 

iznosi kazni propisani u članovima 93. i 95. Zakona. Ustavni sud nalazi da se navedenim 

članovima povreĎuje ustavno načelo o jedinstvu pravnog poretka u Republici Srbiji i jednakosti 

svih pred Ustavom i zakonom, kao i zajemčena sloboda medija. Ovo iz razloga što su, kao prvo, 

odredbama člana 18. st. 1. i 3. Zakona o privrednim prestupima propisani takozvani opšti 

minimum i opšti maksimum novčane kazne koja se moţe propisati za bilo koji konkretan 

privredni prestup koji učini pravno lice, odnosno odgovorno lice u pravnom licu, koji su ovde 



11 
 

prekoračeni. Dalje, propisivanjem zabrane obavljanja delatnosti izdavanja javnih glasila, 

odnosno zabrane vršenja odreĎenih duţnosti, kao zaštitnih mera koje se izriču u slučaju 

učinjenog privrednog prestupa koji se sastoji u neupisivanju javnog glasila u Registar iz člana 

92a, upisu u Registar daje karakter dodatnog, Ustavom nedopuštenog uslova za osnivanje i 

delovanje javnog glasila. Dalje, povreda pretpostavke nevinosti, kao ni povreda zaštite interesa 

maloletnika, učinjene objavljivanjem informacija u javnom glasilu, kako je predviĎeno članom 

92b, ne mogu se, po oceni Ustavnog suda, smatrati privrednim prestupom, koji je povreda 

propisa o privrednom ili finansijskom poslovanju. TakoĎe, neustavnim je ocenjeno i 

propisivanje novčane kazne u fiksnom iznosu, kako je to učinjeno odredbama st. 2. i 3. člana 92b 

Zakona, kao i rešenje sadrţano u odredbi stava 6. istog člana, kojom zakonodavac nalaţe sudu 

da učiniocu propisanih privrednih prestupa uvek izrekne uslovnu osudu, ako je delo učinjeno 

prvi put, budući da se u oba slučaja ograničava pravo nadleţnog suda da primenom zakonom 

propisanih pravila o odmeravanju kazne nezavisno odlučuje. 

 

S druge strane, Ustavni sud nije našao da su neustavne odredbe kojima se:  

 uvodi Registar javnih glasila, utvrĎuje da isti vodi Agencija za privredne registre, a da 

ministar kulture bliţe ureĎuje način voĎenja registra; 

 ograničava pravo na prenos ili drugo raspolaganje pravom na javno glasilo ili pravom na 

izdavanje javnog glasila, a ugovor ili drugi pravni posao koji za predmet ima takav prenos, 

odnosno drugo raspolaganje smatra ništavim; 

 zabranjuje osnivanje javnog glasila pod imenom istim ili sličnim imenu javnog glasila 

koje je prestalo brisanjem iz registra javnih glasila ili na drugi način, odnosno čije štampanje ili 

izdavanje je prestalo, u roku od godinu dana počev od dana izdavanja poslednjeg primerka 

javnog glasila koje je prestalo da postoji, odnosno koje se ne štampa, odnosno ne izdaje. 

 ureĎuje dostavljanje podataka iz Registra javnih glasila resornom ministarstvu i drugim 

nadleţnim organima drţavne uprave; 

 

Ono što je posebno interesantno je da čak i u odnosu na odredbe kojima se ograničava pravo na 

prenos ili drugo raspolaganje pravom na javno glasilo ili pravom na izdavanje javnog glasila, a 

ugovor ili drugi pravni posao koji za predmet ima takav prenos, odnosno drugo raspolaganje 

smatraju ništavim, Ustavni sud nalazi da javno glasilo samo za sebe i ne moţe biti u pravnom 

prometu, ali da citirane odredbe ne isključuju pravo osnivača da ugovorom ili drugim pravnim 

poslom raspolaţe svojim osnivačkim pravom, u skladu sa opštim propisima. Logično pitanje 



12 
 

koje se nameće jeste - koja je onda svrha normi za koje Ustavni sud nije našao da su nesaglasne 

sa Ustavom?  

 

Jedino što bi mogla biti zamerka Ustavnom sudu jeste što nije utvrdio da su neustavne i one 

odredbe koje same po sebi nemaju nikakvu svrhu. Konkretno, izmene Zakona o javnom 

informisanju koje su ostale na pravnoj snazi, zapravo samo opterećuju tekst Zakona, a nemaju 

nikakav dublji ili makar celishodni smisao. Opstao je Registar javnih glasila, koji sam po sebi ne 

nudi nikakve nove informacije u odnosu na ono što je i ranije postojalo, bilo u Registru 

privrednih subjekata, bilo u impresumima javnih glasila. Opstalo je ograničenje prava na prenos 

ili drugo raspolaganje pravom na javno glasilo ili pravom na izdavanje javnog glasila, za koje, 

meĎutim, Ustavni sud kaţe da ne isključuje pravo osnivača da ugovorom ili drugim pravnim 

poslom raspolaţe svojim osnivačkim pravom, u skladu sa opštim propisima. Opstala je zabrana 

osnivanja javnog glasila pod imenom istim ili sličnim imenu javnog glasila koje je prestalo, 

odnosno čije štampanje ili izdavanje je prestalo, koja odredba ima mali praktični značaj, budući 

da su se imena javnih glasila i ranije štitila, i to daleko efikasnije, kroz propise koji regulišu 

zaštitu intelektualne svojine. Opstala je i obaveza dostavljanja podataka iz Registra javnih glasila 

resornom ministarstvu i drugim nadleţnim organima drţavne uprave, koja je i dalje potpuno 

besmislena, budući da zakonom nije propisano šta bi resorno ministarstvo i drugi nadleţni 

organi kojima se takvi podaci dostavljaju, s njima mogli da urade. 

 

Da li, nakon svega, medijski profesionalci imaju razloga da slave? Utisak autora ovog izveštaja, 

jeste da, naţalost, razloga za slavlje nema, budući da nas je ova odluka samo vratila na početak i 

učinila još očiglednijim nedostatak kapaciteta i zakonodavca i nadleţnih ministarstava, da na 

celishodan i društveno prihvatljiv način regulišu neke od bitnih društvenih odnosa u medijskoj 

sferi. 

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Savet Republičke radiodifuzne agencije, raspisao je u decembru još jedan javni konkurs 

za izdavanje dozvola za emitovanje programa. Konkurs se odnosi na izdavanje 20 dozvola za 

lokalna radijska pokrivanja. Savet se u oglasu poziva na svoju obavezu iz člana 49. Zakona o 

radiodifuziji, koji predviĎa da se javni konkurs obavezno raspisuje kada na osnovu Plana 

raspodele radio frekvencija postoje mogućnosti za izdavanje novih dozvola za emitovanje 

programa. Ova odredba Zakona o radiodifuziji ozbiljno je kritikovana u svetlu činjenice da 



13 
 

uzrokuje inflaciju emitera u Srbiji. Istovremeno, i u Medijskoj studiji pripremljenoj od strane 

evropskih eksperata, o kojoj je tokom jeseni odrţana serija okruglih stolova na kojima se 

raspravljalo o pitanjima buduće medijske regulative u Srbiji, ali i na samim okruglim stolovima, 

zaključeno je da je jedan od ključnih problema srpske medijske scene upravo veštački kreirano 

obilje medija. Novi, upravo raspisani javni konkurs, još je jedno svedočanstvo o neophodnosti 

što hitnijeg usvajanja Medijske strategije. U njenom odsustvu, stvari na medijskoj sceni 

nastavljaju da se odvijaju po ustaljenoj praksi, što u ovom konkretnom slučaju podrazumeva da 

uporno nastavljamo da radimo upravo ono za šta se svi slaţemo da je duboko pogrešno. 

 

2.2. Više od 40 radio-stanica trenutno emituje program bez dozvole ne teritoriji Srbije, dok je 

od septembra 2007. godine, kada je počela akcija gašenja emitera koji rade bez dozvole, 161 

stanica prestala da emituje program, saopšteno je 20. decembra na konferenciji za novinare 

Asocijacije nezavisnih elektronskih medija. Od toga, 11 nelegalnih radio-stanica radi na teritoriji 

Beograda i okoline, u Novom Sadu ih je osam, a na teritoriji Vojvodine, bez Novog Sada, ukupno 

12. U ostalim delovima Srbije program bez dozvole emituje ukupno 14 radio-stanica. Na 

konferenciji koja je bila posvećena merama koje će biti preduzete za efikasno rešenje ovog 

problema, pored Saše Mirkovića, predsednika ANEMa, govorili su i Goran Karadţić, zamenik 

predsednika Saveta RRA, Milan Janković, izvršni direktor RATELa, Branko Stamenković, 

rukovodilac Posebnog odeljenja za visokotehnološki kriminal Javnog tuţilaštva, Irini Reljin, 

pomoćnica ministarke u Ministarstvu za telekomunikacije i informaciono društvo, Siniša Isakov, 

pomoćnik sekretara u Sektoru za saobraćaj i telekomunikacije Pokrajinskog sekretarijata za 

privredu, te Goran Macura, načelnik odeljenja za opšti nadzor Ministarstva trgovine i usluga. 

Najavljeno je da će se borba protiv radio piraterije u narednom periodu pre svega voditi kroz 

pokretanje krivičnih postupaka za krivično delo iz člana 353. Krivičnog zakonika Republike 

Srbije. U navedenom članu Zakonika predviĎeno je da će se novčanom kaznom ili zatvorom do 

dve godine kazniti svako ko se neovlašćeno i za nagradu bavi odreĎenom delatnošću za čije 

obavljanje je po zakonu ili drugim propisima donetim na osnovu zakona potrebna dozvola 

nadleţnog organa, odnosno nadleţnog subjekta. U konkretnom slučaju emitovanjem bez 

Zakonom o radiodifuziji predviĎene dozvole, i to emitovanjem komercijalnih sadrţaja- reklama i 

oglasa koje piratski emiteri emituju za nagradu, po mišljenju, izmeĎu ostalih i Branka 

Stamenkovića iz Posebnog tuţilaštva za visokotehnološki kriminal, vrši se upravo gore citirano 

krivično delo. Na ovaj način, drţava je praktično, nakon višegodišnje ne preterano uspešne 

borbe protiv radio piraterije, prihvatila novi model njenog suzbijanja koji je upravo ANEM 

sugerisao još u februaru 2010. godine na sastanku sa Ivicom Dačićem, zamenikom predsednika 

Vlade i ministrom unutrašnjih poslova i Miloradom Veljovićem, direktorom policije. 



14 
 

3. Zakon o autorskom i srodnim pravima 

 

Vlada Republike Srbije je na sednici odrţanoj 9. decembra 2010. godine donela rešenje o 

imenovanju predsednika, zamenika predsednika, članova i zamenika članova Komisije za 

autorsko i srodna prava. Prof. dr Slobodan Marković, profesor Pravnog fakulteta Univerziteta u 

Beogradu, imenovan je za predsednika Komisije, dok je za zamenika predsednika imenovana 

prof. dr Katarina Damnjanović, profesor Pravnog fakulteta Univerziteta Union. MeĎu 

imenovanim članovima Komisije su: mr Miodrag Marković, Istok Ţagor, Zlatan Begović i Dušan 

M. Stojković. Zamenici članova Komisije postali su dr Slobodan Gavrilović i Ognjen Uzelac.  

 

Podsetimo, Asocijacija nezavisnih elektronskih medija, SOKOJ, OFPS i Organizacija za 

kolektivno ostvarivanje prava interpretatora PI, krajem novembra traţili su još jednom od Vlade 

Republike Srbije da imenuje predsednika i članove Komisije za autorsko i srodna prava. Naime, 

Zakon o autorskom i srodnim pravima, usvojen 2009. godine, nije mogao biti u punoj meri 

implementiran bez imenovanja Komisije. Ovo stoga što Zakon predviĎa, da u slučaju da 

pregovori izmeĎu kolektivnih organizacija, sa jedne, i reprezentativnih udruţenja korisnika, sa 

druge strane, ne dovedu do sporazumnog utvrĎivanja tarifa, Komisija za autorsko i srodna prava 

daje ocenu predloţenih tarifa. Od mišljenja Komisije zavisi da li će konkretan predlog tarife 

stupiti na snagu ili će se proces pregovoranja ponoviti. U slučaju ponovnog neuspeha pregovora, 

ukoliko Komisija oceni da ni nov predlog tarife organizacije nije odreĎen u skladu sa zakonom, 

Komisija sama donosi odluku o tarifi. Zbog propusta Vlade da imenuje Komisiju, i dalje se 

primenjuju tarife koje su donete po prethodnom Zakonu koji nije na pravnoj snazi već godinu 

dana. I ANEM, kao reprezentativno udruţenje radio i televizijskih emitera u Srbiji, ali i SOKOJ, 

OFPS i PI, kao organizacije kojima je Zavod za intelektualnu svojinu izdao dozvole za kolektivno 

ostvarivanje autorskog i srodnih prava, bile su na stanovištu da je ovakva situacija neodrţiva, te 

da ima negativne efekte i po poslovanje elektronskih medija i po ostvarivanje zaštite 

intelektualne svojine u Srbiji. ANEM, SOKOJ, OFPS i PI zahtevali su od Vlade Republike Srbije, 

pored imenovanja članova Komisije, i da se pri izboru opredeli za stručnjake koji nisu interesno 

vezani ni za kolektivne organizacije, ni za korisnike ili njihova udruţenja. Ovo, sudeći po 

činjenici da je jedan od izabranih članova Komisije, Zlatan Begović, zaposlen u RTS-u, pa na taj 

način i interesno vezan za RTS kao korisnika prava koja su predmet kolektivne zaštite u 

konkretnom slučaju, nije ispoštovano. Po informacijama kojima autori ovog izveštaja raspolaţu, 

Komisija je odrţala konstitutivnu sednicu i prvi rezultati njenog rada očekuju se već početkom 

2011. godine.  



15 
 

III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije nije raspravljala 

ni o jednom zakonu koji bi bio od posebnog značaja za medijski sektor.  

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŢAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA)  

 

Republička radiodifuzna agencija usvojila je u decembru Listu dogaĎaja od nacionalnog interesa 

za graĎane u Republici Srbiji za 2011. godinu. Ova lista od značaja je za elektronske medije, 

budući da je članom 71. Zakona o radiodifuziji predviĎeno da isključivo pravo prenosa dogaĎaja 

sa liste moţe ostvariti samo emiter čija zona opsluţivanja obuhvata celokupno područje 

Republike Srbije, odnosno drugim rečima samo emiter sa dozvolom za nacionalno pokrivanje. 

Zakon takoĎe predviĎa da je takav emiter duţan da svim drugim zainteresovanim emiterima 

dozvoli i omogući da snime i emituju kratke izveštaje sa tog dogaĎaja u trajanju do devedeset 

sekundi koji će sadrţati i autentičnu sliku i ton sa takvog dogaĎaja. Lista sadrţi 20 kulturnih 

dogaĎaja, kao i odreĎene sportske dogaĎaje u fudbalu, košarci, odbojci, rukometu, vaterpolu, 

tenisu, atletici, plivanju i biciklizmu. 

 

2.  REPUBLIČKA AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE (RATEL)  

 

Republička agencija za elektronske komunikacije predstavila je u decembru Studiju izvodljivosti 

i idejni projekat radio-pokrivanja digitalnim TV signalom na teritoriji Republike Srbije. Studiju 

su izradile Katedra za telekomunikacije i informacione tehnologije Eelktrotehničkog fakulteta 

Univerziteta u Beogradu, Konsing Group d.o.o. iz Beograda i Gisdata d.o.o. iz Beograda, u 

saradnji sa stručnjacima Ministarstva za telekomunikacije i informaciono društvo, RATEL-a i 

Javnog preduzeća „Emisiona tehnika i veze“.  



16 
 

Analizom stanja na emisionim lokacijama osnovne mreţe, u Studiji se zaključuje da većina 

lokacija nije u stanju da zadovolji tehničke kriterijume za prihvat, nesmetan i siguran rad  

digitalne mreţe, a da na nekim mestima uopšte ne postoje objekti. Stoga, Studija predviĎa 

troškove adaptacije postojećih emisionih lokacija u iznosu od gotovo 4 miliona evra, a troškove 

nabavke i montaţe opreme za postojeće emisione lokacije u iznosu od preko 16 miliona evra. 

Troškovi izgradnje novih emisionih lokacija procenjuju se, zavisno od toga koje bi od dva 

alternativna rešenja bilo izabrano, na 3,5 odnosno 4,2 miliona evra. Ovo nas, zajedno sa 

troškovima nabavke merne opreme i obuke ljudstva, dovodi do ukupne cifre od preko 26 

miliona evra. Ipak, u Studiji se zaključuje da je projekat profitabilan i nisko rizičan. Naime, 

Studija predviĎa da će Javno preduzeće „Emisiona tehnika i veze“ ostvarivati godišnji prihode 

od preko 20 miliona evra. Ono što ostaje nejasno je na bazi kojih i kolikih procena troškova 

emitovanja za pruţaoce sadrţaja, radio i televizijske stanice sa vaţećim dozvolama za 

emitovanje, su autori Studije došli do procene o ovako visokom godišnjem prihodu. Podsećamo, 

po poslednjim raspoloţivim finansijskim izveštajima RTS-a, a koji se odnose na 2008. godinu, 

RTS je od emisione tehnike, po osnovu pruţanja usluga na emisionim objektima, koji su sada 

preneti na Javno preduzeće „Emisiona tehnika i veze“, realizovao tek nešto više od 5 miliona 

evra. Kako autori Studije planiraju da „Emisiona tehnika i veze“ sada ostvari četiri puta viši 

prihod, a da troškovi emitovanja za pruţaoce sadrţaja budu niţi nakon digitalizacije, kao što je 

to i predviĎeno Strategijom za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje radio i 

televizijskog programa u Republici Srbiji, ostaje da se vidi. 

 

DRŢAVNI ORGANI 

 

3.  NARODNA SKUPŠTINA REPUBLIKE SRBIJE 

Kako je ranije u ovom izveštaju navedeno, tokom decembra Narodna skupština Republike Srbije 

nije raspravljala ni o jednom zakonu koji bi bio od posebnog značaja za medijski sektor. U istom 

periodu odrţane su dve sednice Odbora za kulturu i informisanje Narodne skupštine Republike 

Srbije. Na jednoj od njih, odrţanoj 23. decembra, razmatran je u načelu Predlog zakona o 

budţetu Republike Srbije za 2011. godinu - razdeo 28, koji se odnosi na Ministarstvo kulture. 

Predloţeni budţet, koji za Ministarstvo kulture u sledećoj godini iznosi 6,31 milijardu dinara, 

obrazloţio je ministar kulture Nebojša Bradić. Na osnovu predloga budţeta subvencije za medije 

iznose 378,3 miliona dinara. Članovi Odbora su ocenili da budţet za kulturu za 2011. godinu nije 

mali. U raspravi je ukazano na potrebu da se u narednoj godini reši problem transformacije 

drţavnih medijskih kuća. 



17 
 

4.  MINISTARSTVO KULTURE 

 

Ministar Nebojša Bradić najavio je na sastanku u Ministarstvu kulture odrţanom 29. decembra 

povodom izrade dokumenta Strategije razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji, 

kojem su prisustvovali i predsednici novinarskih udruţenja i asocijacija medija, predstavnici 

Kancelarije Saveta Evrope, Delegacije EU i Misije OEBS u Republici Srbiji, da će do 20. februara 

biti predloţen Nacrt medijske strategije, nakon čega će uslediti široka javna rasprava. Bradić je 

istakao da se usvajanje Strategije očekuje sredinom 2011. godine, kao i punu spremnost 

Ministarstva za saradnju sa svim zainteresovanim partnerima, a naročito sa medijskim 

udruţenjima i medijskom industrijom. Cilj Ministarstva kulture, po Bradićevim rečima, jeste da 

se napravi Strategija koja će biti u skladu sa najvišim evropskim standardima, ali i sa potrebama 

srpskog medijskog trţišta i srpskog društva u celini. 

 

Podsetimo, nakon objavljivanja Medijske studije, na čijoj su izradi radili eksperti koje je 

angaţovala Evropska komisija, a koja je najavljivana kao osnov za izradu Medijske strategije bilo 

je najavljeno da će serija okruglih stolova na kojima se o Medijskoj studiji raspravljalo, a koji su 

odrţani tokom septembra, biti praćena simultanim radom na Nacrtu, odnosno da će na svakom 

narednom okruglom stolu, Ministarstvo objavljivati zaključke sa prethodnog, koji će, objedinjeni 

zapravo predstavljati svojevrstan Nacrt strategije. Objavljivanje ovog Nacrta bilo je planirano za 

kraj septembra, odnosno početak oktobra. U oktobru, ministar kulture, Nebojša Bradić, 

najavljivao je Nacrt medijske strategije za početak novembra. Kada se ni ovo nije dogodilo, 

medijskim i novinarskim udruţenjima najavljivano je iz Ministarstva da će Nacrt medijske 

strategije svetlost dana ugledati prvo 16-tog, a zatim 22. novembra. Predstavljanje Nacrta je, 

meĎutim, ponovo odloţeno i do poslednje Bradićeve najave spekulisalo se sa krajem januara 

2011. godine, kao sa terminom njegovog objavljivanja. U meĎuvremenu, Ministarstvo trgovine i 

usluga otvorilo je javnu raspravu o Nacrtu zakona o oglašavanju koji apsolutno ignoriše sve 

stavove koji su se o toj temi mogli čuti na okruglim stolovima na kojima se o Medijskoj studiji 

raspravljalo, o čemu smo pisali u svom izveštaju za novembar. TakoĎe, 23. decembra 

vojvoĎanska sekretarka za informacije, Ana Tomanova-Makanova, izjavila je da je Pokrajina 

završila Nacrt medijske strategije u delu koji se tiče Vojvodine i da će pokrajinska strategija biti 

sastavni deo republičke medijske strategije. U kojoj meri i ovaj Nacrt, koji do sada nije javno 

predstavljen, uvaţava stavove medijskih profesionalaca koji su se mogli čuti na okruglim 

stolovima na kojima se o Medijskoj studiji raspravljalo, ostaje da se vidi. Činjenica je, meĎutim, 

da dalja odlaganja čine čitav proces usvajanja Medijske strategije, kao i njen mogući domašaj, 

sve neizvesnijim. 



18 
 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE 

 

5. OFPS, kolektivna organizacija za zaštitu srodnih prava proizvoĎača 

fonograma i PI  - Organizacija za kolektivno ostvarivanje prava interpretatora 

 

U svom izveštaju za oktobar 2010. godine, pisali smo o primedbama koje je Zavod za 

intelektualnu svojinu izneo na Ugovor o poslovnoj saradnji izmeĎu Organizacije PI i OFPS-a, 

potpisan dana 21.06.2010. godine. Zavod je izneo primedbe da Ugovor nije u svemu usaglašen 

sa Zakonom o autorskom i srodnim pravima. Naime, shodno Zakonu, naknada proizvoĎačima 

izdatih fonograma za emitovanje, reemitovanje i javno saopštavanje i interpretatorska naknada 

za emitovanje, reemitovanje i javno saopštavanje interpretacije, naplaćuju se od korisnika u vidu 

jedinstvene naknade. Naplatu jedinstvene naknade vrši jedna organizacija, odreĎena ugovorom 

zaključenim izmeĎu organizacije interpretatora i organizacije proizvoĎača fonograma. 

Navedenim ugovorom, organizacije su duţne da odrede i visinu troškova naplate jedinstvene 

naknade i učestalost predaje dela jedinstvene naknade drugoj organizaciji.  

 

Dana 29.12.2010. godine, postupajući po primedbama Zavoda, PI i OFPS potpisale su Aneks 

ugovora, kojim je promenjen, izmeĎu ostalog i naziv ovog ugovora, tako da se isti sada zove 

“Ugovor o poslovnoj saradnji u naplati jedinstvene naknade“. Jedinstvenu naknadu za 

proizvoĎače fonograma i interpretatore naplaćivaće OFPS, a bliţe je precizirano da će OFPS u 

tom smislu zaključivati ugovore sa korisnicima, evidentirati korisnike na terenu i u bazi 

korisnika, fakturisati i ispostavljati fakture korisnicima, vršiti administrativno sekretarske 

poslove, organizovati i kontrolisati zastupnike na terenu, vršiti računovodstvene i 

knjigovodstvene poslove u vezi sa naplatom jedinstvene naknade, regulisati plaćanja PDV za 

ispostavljene fakture, plaćati sudske takse i advokatske troškove, obaveštavati Zavod za 

intelektualnu svojinu u skladu sa Zakonom, vršiti prenos naplaćenih sredstava, pripremati 

predmete za pokretanje sudskih postupaka.  

 

Najozbiljnije izmene tiču se stručnih radnih tela koja je osnovni ugovor predviĎao i njihovih 

nadleţnosti. Naime, umesto zajedničke sluţbe naplate, Saveta proizvoĎača fonograma i 

interpretatora i Koordinatora PI kao stručnih tela, aneksiran ugovor poznaje „instrumente 

usaglašavanja stavova ugovornih strana“, i to Savet za nadzor i sprovoĎenje ugovora i 

Koordinatora PI. I Savet i Koordinator PI deluju samo izmeĎu ugovornih strana i bez 

neposrednih posledica po treća lica, a pre svega korisnike. 



19 
 

Savet za nadzor i sprovoĎenje ugovora usaglašavaće stavove ugovornih strana o sprovoĎenju 

Ugovora, u ime ugovornih strana i vršiti nadzor nad njegovim sprovoĎenjem. Savet će takoĎe 

nadzirati proces naplate jedinstvene naknade, kao i proces raspodele naknada izmeĎu 

organizacija. On će usaglašavati stavove ugovornih strana o pokretanju sudskih postupaka 

protiv korisnika koji ne izvršavaju obaveze plaćanja jedinstvene naknade, usaglašavaće stavove o 

angaţovanju advokatskih kancelarija, agencija i drugih stručnih pravnih i fizičkih lica i nadzirati 

njihov rad. Savet za nadzor i sprovoĎenje ugovora takoĎe usaglašava dve organizacije u vezi sa 

PR, marketinškim kampanjama i aktivnostima koje se vrše u cilju promovisanja obaveze 

plaćanja jedinstvene naknade. Savet nadzire redovno obaveštavanje Republičke radiodifuzne 

agencije o emiterima koji ne dostavljaju popis emitovanih predmeta zaštite (košuljice), koji ne 

plaćaju redovno jedinstvenu naknadu i koji nemaju zaključen ugovor sa OFPS. 

 

Koordinator PI imaće prava da dobija sva potrebna obaveštenja u pogledu naplate jedinstvene 

naknade, osim podataka koji predstavljaju poslovnu tajnu. Imaće pravo uvida u celokupnu 

dokumentaciju vezanu za naplatu jedinstvene naknade, kao i pravo na angaţman eksternog lica 

koje mu je potrebno radi analize nalaza koje i pored dodatnih obaveštenja naĎe za sporne ili 

nerazumljive. 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Na internet stranici Ministarstva za telekomunikacije i informaciono društvo, objavljeni su 

komentari pristigli tokom javnih konsultacija o Predlogu pravilnika o prelasku sa analognog na 

digitalno emitovanje televizijskog programa i pristupu multipleksu u terestričkoj digitalnoj 

radiodifuziji. Komentare su, izmeĎu ostalih dostavili i Emisiona tehnika i veze, ANEM, kao i 

RTS. Podsetimo, Predlog pravilnika koji je, shodno Akcionom planu uz Strategiju digitalizacije, 

trebalo da bude usvojen još u drugom kvartalu 2010. godine, ureĎuje način, uslove, kao i 

vremenski okvir prelaska sa analognog na digitalno emitovanje televizijskog programa, način i 

uslove pristupa multipleksu, prestanak analognog emitovanja televizijskog programa i 

pripadajućih usluga i početak rada digitalnih radiodifuznih mreţa. Predlog predviĎa raspored 

kanala po zonama raspodele u prvom i drugom multipleksu i potvrĎuje tehničke standarde 

odreĎene ranije Strategijom digitalizacije (MPEG-4 verzija 10 i DVB-T2). Predlog potvrĎuje i 4. 

april 2012. godine kao datum prelaska sa analognog na digitalno emitovanje televizijskog 

programa u Republici Srbiji. Predlog potvrĎuje i izbor JP „Emisiona tehnika i veze“ za operatora 

mreţe i s tim u vezi, predviĎa obavezu Republičke agencije za elektronske komunikacije da ovom 



20 
 

preduzeću, na zahtev, drugim rečima -  mimo javnog konkursa, izda pojedinačnu dozvolu za 

korišćenje radio-frekvencija. PredviĎeno je da će raspored televizijskih programa, kao i broj i 

vrstu drugih usluga, koje se mogu prenositi kroz svaki pojedinačni multipleks, odrediti 

Ministarstvo za telekomunikacije i informaciono društvo, u saradnji sa RATELom. 

 

Komentari JP „Emisiona tehnika i veze“, pre svega su tehničke prirode i usmereni su na tehnički 

aspekt procesa (npr. predlaţe se drugačiji raspored kanala, kako bi se smanjili troškovi, odnosno 

obezbedilo izbegavanje štetnih smetnji). Jedan komentar je, meĎutim suštinske prirode, budući 

da se odnosi na odredbu kojom se JP „Emisiona tehnika i veze“ onemogućuje da emituje u 

visokoj rezoluciji, čak i u slučaju da su kapaciteti za takvo emitovanje raspoloţivi, a pruţaoci 

sadrţaja za to zainteresovani. JP „Emisiona tehnika i veze“ ukazuje da se na ovaj način dovodi u 

neravnopravan poloţaj sa kablovskim i IPTV operatorima, koji ovu uslugu već imaju u svojim 

ponudama. ANEM, sa svoje strane, u komentarima ukazuje na neprihvatljivo smanjenje 

garantovanog protoka po pojedinačnom televizijskom programu, sa 3 Mbps, koliko predviĎa 

Strategija digitalizacije, na 2 Mbps koliko predviĎa Predlog pravilnika. TakoĎe, ukazuje se da 

Predlog ne sadrţi rešenje koje bi se ticalo raspodele eventualno dodatno raspoloţivog prostora u 

multipleksu, odnosno ne zna se da li će se isti deliti srazmerno, kako je bilo predviĎeno 

Strategijom, ili na neki drugi način. TakoĎe, ukazuje se na neprihvatljivo premeštanje 

nadleţnosti za ureĎenje uslova i postupka izdavanja dozvola za emitovanje programa, nakon 

prelaska na digitalno emitovanje, na Republičku agenciju za elektronske komunikacije, u 

saradnji sa Ministarstvom za telekomunikacije i informaciono društvo i Republičkom 

radiodifuznom agencijom. Naime, uslovi i postupak izdavanja dozvola za emitovanje programa 

pitanja su koja su regulisana Zakonom o radiodifuziji, koji izričito predviĎa da dozvolu izdaje 

Republička radiodifuzna agencija po sprovedenom postupku predviĎenom tim zakonom, a ne 

aktom RATELa. Na kraju, ANEM je prigovorio što se pravilnikom ustanovljava obaveza svih 

emitera da, bez naknade, učestvuju u promociji procesa prelaska sa analognog na digitalno 

emitovanje televizijskog programa. ANEM sugeriše da Ministarstvo za učešće u promociji 

predvidi i naknadu, odnosno makar okvire u kojima se sa nametanjem obaveze učešća u 

promociji bez naknade moţe ići. RTS sa svoje strane, predlaţe pomeranje datuma prelaska sa 

analognog na digitalno emitovanje televizijskog programa sa 4. aprila na kraj 2012. godine. 

Istovremeno, RTS traţi da se već ovim pravilnikom predvidi obaveza oslobaĎanja čitavog jednog 

multipleksa za njegove potrebe. Mišljenje autora ovog izveštaja je da bi bilo apsolutno 

neprihvatljivo da se pitanje broja televizijskih programa koje bi Ustanova javnog servisa 

emitovala, reguliše pravilnicima Ministarstva za telekomunikacije i informaciono društvo. To 

pitanje je u ovom trenutku regulisano Zakonom o radiodifuziji i tako bi i valjalo da ostane. 



21 
 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, nisu napravljeni nikakvi pomaci koji bi se ticali 

privatizacije preostalih medija u drţavnom vlasništvu. Drţavno vlasništvo u medijima i dalje se, 

umesto kao povreda vaţećih zakona u Srbiji i mehanizam na osnovu koga izvršna vlast zadrţava 

neposrednu i ničim ograničenu kontrolu nad medijskim prostorom, doţivljava kao neophodan 

uslov očuvanja postojećeg, nerealno visokog broja medija u zemlji. Neuspešne privatizacije ističu 

se kao primer neprihvatljivosti tog modela transformacije medijske scene u Srbiji, pri čemu se, 

po pravilu, ćuti o nespremnosti vlasti da uredi medijsko trţište na način koji bi stimulisao 

investitore da ulaţu u ovu oblast. Čak i onda kada se kao na u ovom izveštaju pomenutoj sednici 

Odbora za kulturu i informisanje Narodne skupštine Republike Srbije od 23. decembra, ukazuje 

na potrebu da se reši problem transformacije drţavnih medijskih kuća, to se čini iz ugla 

neophodnosti da se drţavni budţet rastereti izdvajanja za ove medije, a ne iz ugla potrebe da se 

reformiše medijski sistem i obezbedi sloboda izraţavanja. 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Nesporno je da je medijsku scenu Srbije u poslednjih godinu dana obeleţila promena fokusa i 

drugačiji pogled na ključne probleme sa kojima se mediji suočavaju. U 2010. godinu ušli smo sa 

izjavama političara da je najznačajniji problem u medijskom sektoru izostanak ili manjak 

odgovornosti prema javnosti i javnoj reči. U 2011. ulazimo sa nešto drugačijim izjavama, koje ne 

insistiraju na disciplinovanju medija, već prepoznaju potrebu za sistemskim izmenama pravnog 

i regulatornog okvira koje bi srpsku medijsku scenu uredile u skladu sa najvišim evropskim 

standardima, ali i sa potrebama srpskog medijskog trţišta i srpskog društva u celini. Ova 

promena fokusa, meĎutim, i dalje je samo verbalna. O ovome najbolje svedoče ponovljena 

odlaganja objavljivanja Nacrta medijske strategije koja, s jedne strane, pokazuju nedostatak 

regulatornog kapaciteta drţave, a sa druge i nespremnost da se medijska scena uredi na način 

koji sugeriše struka, a mimo dnevno političkih ambicija i potreba. Odlaganja za svoj rezultat 

imaju da situacija postaje sve sloţenija, da sve više medija gubi bitku sa produţenom 

ekonomskom krizom, padom trţišta oglašavanja i činjenicom da novac za medije iz budţeta 

lokalnih samouprava po pravilu odlazi ili onima koji su i dalje u drţavnom vlasništvu, a ako ga i 

ostane za druge, onda su to oni koji su spremni da zarad finansijske podrške otupe kritičku 

oštricu.  

 



22 
 

Ono malo razloga za optimizam u 2011. godini, rezultat je činjenice da su najznačajnija medijska 

i novinarska udruţenja uspela da prepoznaju zajedničke interese i da su na okruglim stolovima 

na kojima se raspravljalo o Medijskoj studiji nastupala i konstruktivno i jedinstveno. Čini se da 

su po prvi put nakon više godina udruţenja uspela da izbegnu poziciju u kojoj su se u prošlosti 

tako često nalazila, da sada po prvi put nisu dopustila da budu dovedena pred svršen čin i bez 

argumenata koje bi vlast morala da sasluša. 

 

 

 

 

 


